2018. március 20., kedd

Hogyan tanulok? -Érettségi, vizsgák



Sziasztok!

Meglehetősen nyakamon van az érettségi, s gondolom sokatoknak is közeleg vagy ez a hatalmas esemény, vagy másfajta nagyobb jelentőségű év végi vizsgák vagy esetleg nem év végiek hanem csak vizsgák. Így tehát arra gondoltam, hogy megpróbálom leírni Nektek, hogy én hogyan birkózom meg a sok tudnivalóval, vagy hogyan tettem ezt az elmúlt 7 évben, s reményeim szerint így fogom csinálni még jó pár évig. Felmerülhet párotokban a kérdés, hogy miért mondtam, hogy 7 évig, nos azért mert egy 8 osztályos gimnáziumba járok, s hát nekünk - hogy beleszokjunk (vagy kínzásképp) - minden év végén különböző tantárgyakból volt vizsga, valamelyikből szóbeli és írásbeli, valamelyikből csak az egyik. Folyamatosan lettünk terhelve, így első évben csak egy volt, aztán növekedtek meg a vizsgák számai. Mivel ez egy jó tapasztalatszerzés már eléggé bele vagyok rázódva a dologba, s mikor mentem francia érettségire májusban, tudtam, hogy nem fognak megenni, remélem Titeket sem egy esetleges kannibál fog vizsgáztatni, mert akkor lehet baj lesz. ;)

Először is a legfontosabb az, hogy tisztában legyünk azzal, hogy pontosan miből vizsgázunk. Nem szerencsés a történelem érettségire úgy megérkezni, hogy magyarból készültünk, szóval nem árt tisztában lenni, hogy mi mikor jön. Mindenféleképpen legyen előttetek egy tételsor, mikor tanultok. Én mindig kinyomtatom őket, szépen lefűzöm, majd mikor elkezdek tanulni kipipálom rajta, hogy mi van kidolgozva, s mit tanultam már meg. A vizsgáim során 99%-ban megvoltak a tételeim, ha nem is gépeltem/írtam le őket, a füzetemben a megfelelő órai jegyzeteket olyan könnyedén tudtam használni, hogy magam is elképedtem. Nagyon sokat számít, hogy milyenek a tanóráitok, s hogy a tanár hogyan adja le Nektek a tananyagot. Ha Nektek kell a könyvből kivenni a lényeget, az picit nehezebb szerintem, mintha a jegyzetet foglalnád mondatba. A tételeket/témaköröket általában lefűztem/füzetbe szedtem, hogy mindenképpen összeszedetten, egy helyen legyenek.

Ha valaki nem szereti kidolgozni a tételeket, s a könyvből tanul, akkor segítségére lehetnek a jobbnál jobb írószerek, mint a szövegkiemelő és a jelölő matrica. Sokan szeretnek megjegyzéseket írni post-it-okra, hogy később beragasszák őket a könyvükbe, ami szerintem hasznos tud lenni.

Fontos, hogy amikor matekból mentek írásbelizni, a Négyjegyű függvénytáblát, a számológépeteket és az egyéb kütyüket ne hagyjátok otthon, mert nem tudnak az iskolában biztosítani Nektek (legalábbis nálunk nem) másikat. A függvénytábla nagyon sokat segíthet, ha tudod használni, mindenképpen ragassz ide is jelölőket, mert ezeket nem szedethetik ki érettségin! A térképekkel ugyan ez a helyzet, ha tudod, hogy mi hol van bennük, nagyon sok időt megspórolsz magadnak. 
Én sosem csináltam olyat, hogy leültem és elolvastam negyvenszer egy tételt. Általában hosszú távon tanulok keveset, nálam ez vált be a legjobban, így eltudom mélyíteni az aznap átnézetteket. Fontos, ha úgy tanultok, hogy sokszor olvastok át valamit egymás után, ne csak átszaladjatok a sorokon, hiszen az ember ilyenkor hajlamos másra is gondolni, s lehet fontos részek maradnak ki az olvasatunkból. Nálam az vált be a legjobban, hogy szövegkiemelővel kiemeltem a kulcsszavakat, így ha már nagyon ideges voltam csak ezekre néztem rá, s máris tudtam, hogy mi kell nekem.

Nemrégen fedeztem fel, hogy vannak olyan könyvek, méghozzá elég olcsón, amikben emelt szintű kidolgozott érettségi tételek vannak. Meg is vettük a Corvina kiadótól a történelem és a magyar tételeket, sőt magyarból megvettük a Maxim kiadóét is, mert az kissé távolabbinak tűnik, mint a töri nekem. A közép érettségire a szóbeli tételeket a tanárotoktól kaptátok meg, sajnos ezekhez nem igazán van könyv, de szerintem az interneten mindent megtaláltok hozzájuk!

És nem utolsó sorban, mikor már ott vagytok a vizsga, érettségi előtt, ne izguljatok, mert az soha nem segít. Ha azt érzitek az utolsó pillanatban, hogy nem tudtok semmit, akkor sincs baj, mert szépen eszetekbe fog jutni minden, csak időt kell adnotok magatoknak. Mikor leültök a vizsgáztató elé, először is, ne úgy üljetek oda, hogy "Najó ez nem fog menni!", hanem úgy, hogy "Megmutatom, hogy én vagyok a legjobb!". Miután leültetek, mondjátok el, hogy miről fogtok beszélni, majd szépen építsétek fel a feleleteteket, a lapotokról ne olvassátok fel a szöveget, elég ha megerősítésként néha rápillantotok. Ne feledjétek, ha a tanár kérdez valamit, nem szabad megijedni, ez nem azt jelenti, hogy nem tudtál valamit, hanem azt, hogy megszeretné tudni, hogy a tudásod biztos lábakon áll-e. 
A töri tanárom azt mondta, hogy mindenképpen azt mond el, ami a feladatodban szerepel, viszont az mindig jó pont, ha más tantárgyakból vagy más tételekből is tudsz hozzátenni, mert azzal mindig lekötöd a figyelmüket. 


2 megjegyzés:

  1. Szuper cikk lett, szerintem tuti hasznos, aki most fog érettségizni.:) A függvénytábla tényleg életmentő, mert a nagy izgalomban a legegyszerűbb dolgokat is képes az ember elfelejteni. A töri atlasz is ilyen, csak tudni kell használni.Lényeg a lényeg, hogy jól összefoglaltad. :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...