2020. április 9., csütörtök

Recept | FONOTT KALÁCS


Sziasztok!

Mindjárt a nyakunkon a húsvét és már eddig is mondtam Nektek, de nyilván mindenki tudja, hogy ez az ünnep idén nem lesz olyan, mint amilyet eddig megszoktunk. Persze attól még nem kell, hogy rossz hangulatban teljen, sőt! Kihozhatjuk belőle a lehető legtöbbet, csak felejtsük el a hatalmas családi ebédeket és a vidéki kirándulásokat, na meg azt is, hogy 100-an meglocsolnak majd húsvét hétfőjén. Ettől függetlenül kiscsaládias környezetben is nagyon szuperül telhet el ez az ünnep, hiszen annyi mindent lehet így is csinálni. 
Mi például feldíszítettük a barkát, de nem csak a szobában, hanem kint az előkertünkben is, hiszen tavaly elültettünk oda is egy barkafát. Elterveztük milyen süteményeket fogunk készíteni és én azt is a fejembe vettem, hogy nekilátok kalácsot sütni. Még sosem került ilyenre sor, szerintem kalácsot sütni nem a legegyszerűbb dolog, de azért annyira nem is bonyolult, hogy ne próbálkozzunk meg vele, legalább egyszer életünkben. Mondjuk nálunk a sós kalács a szokás húsvétkor, de szerettem volna édeset csinálni, hogy meglássam milyen lesz.
Szóval nekiálltunk tegnap délután, azért, hogyha mégsem sikerül olyan jól, még a péktől tudjunk venni, nehogy kalács nélkül maradjunk a végén, na meg persze hátsó szándékaim közé tartozott az is, hogy posztot írjak róla, ha a művelet sikeresen zárul. 
Szerintem egy egyszerű receptet találtam, bár a saját arcomra kellett formálnom, mert nekem nincs olyan nagy konyhai gépem (amire egyébként évek óta vágyom) így kézzel kellett megdagasztanunk a tésztát, amiben anyukám volt a segítségemre. 


Hozzávalók:
2 dkg élesztő
50 dkg liszt
2,5 dl tej
7 dkg cukor 
1 cs vaníliás cukor
1 db tojás
1 db tojássárgája
5 dkg vaj

Elkészítés:
Fontos, hogy a hozzávalókat ne közvetlenül a hűtőből vegyük ki, legyen minden szoba-hőmérsékletű, úgy lesz sikeres a kalácstészta. Miután kimértük a hozzávalókat, a lisztet egy tálba szitáljuk, hozzáadjuk a cukrokat, 1 tojást (a másik sárgája csak a kalács megkenéséhez fog kelleni) a puha vajat és végül hozzámorzsoljuk az élesztőt. Fontos, hogy nem kell előre langyos tejben felfuttatni az élesztőt és szerintem ez a recept porélesztővel nem ugyan olyan, de kilehet próbálni, hátha mégis. Miután ez is megvan, hozzáöntjük a tejet (ami szintén jó ha nem hűtő-hideg) és szépen összegyúrjuk. Mi addig míg homogén nem lett egy dagasztófejes robotgépet használtunk, de sajnos egy idő után nem tudta vinni a masszív tésztát, így át kellett váltanunk kézi erőre, vagyis pontosabban anyukáméra, mert az én kezemben lepkefingnyi erő lakozik.
Szóval miután szépen meggyúrtuk 1 órát hagytuk kelni, nem kell meleg helyre tenni igazából, de ha sietünk a sütéssel, akkor lehet és gyorsabban megkel.
Miután eltelt az egy óra, 6 egyenlő részre osztottuk (mert 6-os fonatot készítünk a kalácsnak) és gombócokat gyúrtunk belőle, amit ismét félretettünk 20 percre, hogy keljen még egy kicsit, letakartuk egy tiszta konyharuhával, hogy ne legyen baja. Majd ha ez megvolt, vékony hurkákat sodortunk belőle és a 6 szálat a tetejüknél összeillesztettük. Sajnos a 6-os fonásban sem vagyunk otthon, így meg sem próbálkoznék leírni vele, mert nem sikerült túl szépre, főleg a vége, de nem is kell, hogy olyan szép legyen, a lényeg, hogy legyen finom!
Miután összefontuk, beletesszük egy tepsibe, szépen lekenjük a felvert tojássárgájával és hagyjuk, hogy még keljen egy kicsit. Ezután még egyszer le lehet kenni, de nem olyan fontos. 170°C-ra előmelegített sütőben 35 perc alatt készre sütjük. Vigyázni kell, mert nagyon megnő a sütőben, nekem is szinte hozzáért a sütő falához, de szerencsére nem égett meg.
A végeredmény egy csodaszép, aranybarnára sült kalács, aminek mennyei az illata és az íze is. Szerintem kedvetek szerint szórhattok bele aszalt gyümölcsöt, akár mazsolát, áfonyát, barackot, viszont én nem nagyon rajongok ezekért szóval kihagyom mindennemű süteményből, ha lehet!



Ti sütöttetek valaha kalácsot? 
Nálatok mik a húsvéti szokások?

Ölel, Brigi♥

4 megjegyzés:

  1. Én ma sütöttem életemben először kalácsot muffin formájában 😃☺

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Uu az is tuti lehet, olyat még sose próbáltam! :)

      Törlés
  2. Nálunk már nem igazán kapni élesztőt, szóval az ilyen sütemények kimaradnak abhusvétból, de nagyon jól néz ki a tiétek! 😍

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnálom! Pont ma olvastam a Budafoki élesztőgyár közleményét, hogy minden igyekezetükkel azon vannak, hogy a boltokba eljuttassák a kívánt mennyiséget.
      Köszi, finom is lett, pedig elsőre rosszabbra számítottam! :D

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...